تکنیک های انتخاب رشته | تکنیک رتبه سازی علی مسلمینی

تکنیک رتبه سازی علی مسلمینی برای انتخاب رشته چیست و چطور می توان چنین کاری انجام داد؟

تکنیک رتبه سازی علی مسلمینی برای انتخاب رشته ، یک روش کاربردی و ثابت شده است و در این مقاله بطور کامل آنرا بررسی می کنیم. مفهموم رتبه سازی ، برای اولین بار در ایران توسط علی مسلمینی مطرح و در برنامه های مختلف تلویزیونی معرفی شد. متد علمی که قدرت بهینه سازی قبولی داوطلب رو داشت و به سرعت بین داوطلبهای کنکوری جای خودش رو باز کرد.

فرض کن یک میلیارد تومن به من دادی تا برات یک ماشین یک میلیاردی بخرم… من ماشین رو برات میخرم و بهت تحویل میدم.
ماشین رو به چند نمایشگاه می بری و قیمت میکنی… می بینی ارزش اون ماشین دو میلیارد تومنه… و این یعنی تو نسبت به پولی که داشتی، به ماشین بهتری رسیدی و این دقیقا مفهوم رتبه سازیه…

فرض کنیم رتبه تو در کنکور شده باشه 20000. اگر طوری برات انتخاب رشته بشه که با این رتبه در رشته و دانشگاهی پذیرفته بشی که نیازمند رتبه های خیلی بهتر مثلا 10000 باشه، به این می گن رتبه سازی…

تکنیک رتبه سازی علی مسلمینی : رتبه سازی بدین معناست که طوری برای دانش آموز انتخاب رشته شود که با رتبه نامناسب، در رشته و دانشگاهی با حدود رتبه ای بسیار بهتر از رتبه کارنامه پذیرفته شوید.

به عنوان مثال فرض کنیم رتبه ی کنکور امسال شما 30000 باشد، با متدهای رتبه سازی می توان به گونه ای انتخاب رشته نمود که در رشته ای که نیازمند رتبه 10000 می باشد پذیرفته شوید. دکتر مسلمینی با ابداع بیش از 50 تکنیک، اقدم به ابداع متد رتبه سازی در انتخاب رشته نمود. متدی که وی را به عنوان “جادوگر انتخاب رشته ایران” مطرح نموده و همایش های انتخاب رشته ایشان در دانشگاه تهران با عنوان ” سلسه همایش های انتخاب رشته رو قورت بده” را به عنوان پر طرفدارترین همایش های انتخاب رشته هر سال مطرح نمود.

اما رتبه سازی چیه و چطور اتفاق می افته؟

رتبه سازی، متدیه که با استفاده از ده تکنیک قانونی زیر، اقدام به بهینه سازی انتخاب رشته میکنه… و یکی از بهترین تکنیک های انتخاب رشته هست. ما به این تکنیک های قانونی ، کلید میگیم و هر کدام رو در یک مقاله بصورت جداگانه، بررسی کرده ایم.

1- رتبه سازی با استفاده از دفترچه های اصلاحیه:

اشتباه بزرگی که بسیاری از دانش آموزان و خانواده ها و مشاورین در ایام انتخاب رشته مرتکب می شوند، این هست که در انتخاب کد رشته محل ها، به دفترچه های اصلاحیه انتخاب رشته دقت نمی کنند.

دفترچه های اصلاحیه دفترچه هایی هستند که در ایام انتخاب رشته و معمولا با فاصله دو تا سه روز از بارگذاری دفترچه اولیه بر سایت سنجش، بارگذاری می گردند. از آنجا اکثر دانش آموزان نسبت به رشته های مندرج در این دفترچه ها نا آگاه هستند، در صورتیکه مشاور متعهد به انتخاب کد رشته محل از این دفترچه ها گردد، شانس رتبه سازی بالایی برای دانش آموز ایجاد می گردد.

به عنوان مثال فرض کنیم رتبه شما معادل 20000 کنکور بوده است. در انتخاب رشته با دفترچه های اصلاحیه، شما شانس پذیرفته شدن در رشته هایی که نیازمند رتبه های بسیار بهتر مثلا 14000 هستند را پیدا می کنید.

کلید اول در تکنیک رتبه سازی علی مسلمینی

2- رتبه سازی با دفترچه های تکمیل ظرفیت:

یکی از بهترین تکنیک های انتخاب رشته است که میتواند بسیار کمک کننده باشد. پس از پایان ایام انتخاب رشته، در زمانی که هر یک از دانش آموزان در دانشگاهی پذیرفته شده و مشغول به تحصیل هستند، سازمان سنجش در بازه بین مهر تا بهمن ماه هر سال، دفترچه هایی را تحت عنوان دفاتر تکمیل ظرفیت انتخاب رشته بر روی سایت قرار می دهد. در این دفاتر رشته هایی که جدیدا مجوز گرفته اند یا رشته هایی که به دلیل مهمانی، انتقالی، اخراج یا انصراف دانشجو دارای ظرفیت خالی هستند معرفی می گردد.

تحقیقات نشانگر آن است که اکثر دانشجویان نسبت به قرارگیری این دفترچه ها بر روی سایت بی اطلاع هستند. از این رو در صورتیکه مشاور نسبت به اطلاع رسانی رشته های تکمیل ظرفیت به دانشجو متعهد باشد، امکان رتبه سازی مناسبی را در حد 30% برای وی میسر می سازد.

به عنوان مثال انتخاب رشته با دفاتر تکمیل ظرفیت، امکان پذیرش رتبه 14000 را در جایگاه رتبه زیر 10000 میسر خواهد کرد.

کلید دوم در تکنیک رتبه سازی علی مسلمینی

3- رتبه سازی با کارنامه سبز:

همه ساله پس از اعلام نتایج قبولی دانش آموزان و مشخص شدن رشته و دانشگاه پذیرفته شده، سازمان سنجش برای هر دانش آموز کارنامه ای تحت عنوان کارنامه سبز(کارنامه نهایی) را بر روی سایت قرار می دهد. در این کارنامه لیست رشته هایی در اختیار دانش آموز قرار می گیرد که دانش آموز می توانست در آنها پذیرفته شود ولی صرفا چون آنها را ذیل چیدمان رشته ای که در حال حاضر در آن پذیرفته شده است قرارداده بود، در آنها پذیرفته نشده است.

یکی از کلیدهای رتبه سازی این است که مشاور با شناسایی رشته های تاپ کارنامه سبز، درخواست تغییر رشته و دانشگاه فعلی را مطرح نماید. فرایندی که در بسیاری از موارد منجر به تغییر رشته های بسیار با ارزش و رتبه سازی های چشمگیری می گردد.

کلید سوم در تکنیک رتبه سازی علی مسلمینی

4- رتبه سازی با رشته های میان بر:

فرض کنیم تو 500 میلیون تومان سرمایه داری و دوست داری با این سرمایه، ماشینی رو خریداری کنی که ارزشش 1 میلیارد تومان هست. من بهت پیشنهاد می دم به جای خرید ماشین، با 500 میلیون تومانت یک قطعه زمین که من برات مشخص کرده ام رو بخری. زمینی که میتونی بعد از سه ماه با قیمت یک میلیارد و دویست بفروشیش و با اون پول، ماشین مورد علاقه ات رو بخری.

انتخاب رشته های میان بر دقیقا به همین معناست. انتخاب رشته هایی که در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری یا حتی کاردانی، به صورت میان بر به رشته درجه یک مورد علاقه تو منتج میشن.

در رتبه سازی از بیش از 183 رشته میان بر جهت دستیابی به رشته های تاپ گروه های تجربی، ریاضی، انسانی و هنر و زبان استفاده می گردد.

کلید چهارم در تکنیک رتبه سازی علی مسلمینی

5- رتبه سازی با رشته های واحد مشترک:

ممکنه تو هم عاشق یکی از رشته های پرطرفدار تجربی، ریاضی یا انسانی باشی. ولی رتبه مورد نیاز اون رشته رو نیاورده باشی. در این مورد از تکنیک رشته های واحد مشترک استفاده می کنیم. این رشته ها رشته هایی هستند که به لحاظ اسمی کاملا نسبت به رشته ای که تو بهش علاقه مند هستی متفاوتند ولی در واقعیت، بیش از 80 درصد واحد های دانشگاهیشون با هم مشترکه.

به عنوان مثال ممکنه تو با رتبه 8000 علاقه مند به تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در تهران باشی. دانشگاه های تاپ تهران این رشته رو با حداکثر رتبه 1000 پذیرش می کنند. در این مورد، رشته هایی مثل رشته مهندسی کشاورزی(بیوسیستم) یا رشته مهندسی دریا رو به عنوان رشته های “واحد مشترک” با رشته مهندسی مکانیک بهت پیشنهاد می کنم.

نه تنها در این رشته ها در بسیاری از دروس با دانشجویان مهندسی مکانیک هم کلاس هستی، بلکه ارزش مدرکت جهت اشتغال یا ادامه تحصیل در ایران یا در خارج از کشور معادل ارزش مدرک مهندسی مکانیک خواهد بود. با این متد عملا هم در رشته مورد علاقه ات درس خوندی و هم در شهر خودت یعنی تهران تحصیل کردی و معادل بیش از 10000 نفر رتبه برات رتبه سازی شده.

کلید پنجم در تکنیک رتبه سازی علی مسلمینی

6- رتبه سازی با متد های انتقالی و سامانه های سجاد و منادا:

یکی از دیگر روش های رتبه سازی که اغلب مشاورین نسبت به آن بی اطلاع هستند، تکنیکهای میهمانی و انتقالیست. با کمک این تکنیک ها، در صورتیکه به دلیل نامناسب بودن رتبه، در رشته و دانشگاه مناسبی پذیرفته نشده باشید، می توان بعد از یک یا دو ترم با ساز و کارهای قانونی که در زمینه اخذ میهمانی یا انتقالی به دانشگاه های بهتر وجود دارد، رشته و دانشگاه شما را بهبود داد.

به عنوان مثال دانش آموزی را در نظر بگیرید که علاقه مند به رشته پرستاری است و رتبه 15000 را بدست آورده است. با این متد می توان برای وی تا 10000 رتبه سازی انجام داد و امکان ادامه تحصیل وی در تهران را میسر نمود.

کلید ششم در تکنیک رتبه سازی علی مسلمینی

7- رتبه سازی بوسیله تغییر رشته در دانشگاه مادر

برخی از دانشگاه های سراسری تهران، تحت شرایط خاص نسبت به تغییر رشته دانشجو بعد از یک ترم به رشته دیگر موافقت می کنند. در صورتیکه مشاورت نسبت به تمامی آیین نامه ها، تبصره ها و شرایط تغییر رشته در دانشگاه مادر آگاه باشه، و تو رتبه مورد نیاز برای رشته دلخواهت رو نیاورده باشی،     می تونه با این ترفند برات طوری انتخاب رشته کنه که در ترم دوم دانشگاه، به رشته ای که بهش علاقه مند بودی تغییر گرایش بدی. بدین ترتیب تو با رتبه نامناسبت موفق شدی هم در تهران درس بخونی و هم اینکه در رشته ای که به لحاظ رتبه ای هرگز شایستگیش رو نداشتی.

کلید هفتم در تکنیک رتبه سازی علی مسلمینی

8- رتبه سازی با رشته های ناشناخته

با توجه به سرعت بالای رشد تکنولوژی، همه ساله شاهد این مهم هستیم که در دفترچه انتخاب رشته، رشته های ناشناخته ای معرفی می گردد که نه تنها دانش آموزان بلکه اکثر مشاورین نیز نسبت به ماهیت رشته و بازار کار آن اطلاعی ندارند. و این هم یکی از تکنیک های انتخاب رشته است.

به عنوان مثال میتوان به رشته “مهندسی ورزش” اشاره نمود. رشته ای که کماکان اکثر مشاورین انتخاب رشته آن را با تربیت بدنی و علوم ورزشی یکسان بر می شمارند. در حالیکه این رشته یکی از گرایش های جدید رشته مهندسی پزشکی بوده و نزدیکی بسیار زیادی به رشته مهندسی برق دارد. بسیاری از کلاسهای این رشته به صورت مشترک با دانشجویان رشته مهندسی برق برگزار شده و جزو پر اعتبارترین ترین رشته ها در دنیا جهت اشتغال یا ادامه تحصیل می باشد.

کلید هشتم در تکنیک رتبه سازی علی مسلمینی

9- پذیرش در رشته پزشکی با کنکور لیسانس به پزشکی!

رشته پزشکی بدون شک همواره پر طرفدارترین رشته تحصیلی در ایران بوده و هست. رشته ای که پذیرفته شدن در آن مستلزم کسب رتبه های دو و سه رقمی بوده و رقابت بسیار بالایی برای پذیرفته شدن در آن وجود دارد.

اما آیا راهی وجود دارد که بتوان با رتبه های نامناسب در این رشته ادامه تحصیل داد؟

جواب مثبت است. کنکور لیسانس به پزشکی فرصت مجددی است که چندین سال است به پیشنهاد وزارت بهداشت جهت پذیرش دانش آموزانی که به هر دلیل در کنکور موفق به اخذ رتبه مناسبی نشده اند اعطا می گردد.

در این روش، به داوطلب پس از اخذ مدرک لیسانس در رشته فعلی، با شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی شانس مجددی برای ورود به این رشته پر طرفدار داده می شود. اینکه تحصیل در چه رشته هایی شما را جهت موفقیت در کنکور لیسانس به پزشکی آماده می کند، یکی از تکنیک های بسیار پر قدرت رتبه سازی می باشد که توضیحات مرتبط با آن در همایش های رتبه سازی در انتخاب رشته داده خواهد شد.

10- رتبه سازی با تکنیک دانشگاه/ رشته های پروازی:

اگر جزو اون دسته از دانش آموزها هستی که تمایل به ادامه تحصیل در کشورهای خارجی داری، تکنیک رشته های پروازی خیلی کمکت خواهد کرد. در این تکنیک رشته و دانشگاه هایی برای دانش آموز انتخاب خواهند شد، که شانس بالاتری جهت ادامه تحصیل در کشورهای خارجی خواهند داشت.

حتی اگر رتبه خیلی بدی هم بدست آورده باشی باز میشه با این تکنیک رتبه سازی های خیلی خوبی برات انجام داد.

11- رتبه سازی از طریق سامانه ارسال درخواست سنجش:

فرض کنیم به هر دلیل بعد از طراحی و ارسال چیدمان انتخاب رشته، بر سایت سنجش، تصمیم به اصلاح یا ایجاد تغییرات در چیدمان ارسالی داشته باشی. سامانه ارسال درخواست سازمان سنجش این امکان را برای داوطلبان فراهم نموده است. استفاده از این سامانه، فرصت مجددی با داوطلب اعطا می نماید تا یکبار دیگر با لحاظ نمودن کد رشته محل های مندرج در دفترچه های اصلاحیه، نسبت به بهینه سازی چیدمان انتخاب رشته خود اقدام نماید.

12- جادوگری در انتخاب رشته:

ده ها هزار تبصره دفترچه های انتخاب رشته، اصلاحیه، تکمیل ظرفیت، پیک های سنجش، اطلاعیه های سایت سنجش و تمامی مصوبات و آیین نامه های پذیرش دانشگاه های کشور، کلیدهایی رو در اختیار یک مشاور حرفه ای قرار میده که می تونه با تسلط بر اونها، نتایج با ارزشی رو در انتخاب رشته دانش آموزش رقم بزنه. نتایجی که وقتی با رتبه دواطلبت تطبیقشون میدی، تنها چیزی که میتونی بگی، اینه که حتما یه جای کار جادویی اتفاق افتاده…

سخن پایانی

تکنیک رتبه سازی علی مسلمینی یکی از قوی ترین تکنیک های انتخاب رشته است؛ که در اون از کلیدهای زیادی استفاده میشه و ما در اینجا فقط چند مورد رو نام بردیم.

اگر مایل هستید اطلاعات بیشتری در رابطه با انتخاب رشته جادوگر کنکور بدست بیارید، میتونید از یک جلسه مشاوره رایگان استفاده کنید.

8 نظر در “تکنیک های انتخاب رشته | تکنیک رتبه سازی علی مسلمینی”

  1. پینگ بک: آشنایی با روش های مشاوره علی مسلمینی جادوگر کنکور

  2. سلام برای تکنیک رتبه سازی باید بعد از کنکور اقدام کنیم؟ یعنی میخواستم بدونم این بخش همراه با مشاوره ی تحصیلیشونه یا میشه جدا ازش استفاده کرد؟

  3. پینگ بک: لیست رشته های ناشناخته تجربی - علی مسلمینی (جادوگر انتخاب رشته ایران)

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *