روش های تقویت حافظه

روش‌های تقویت حافظه

 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که امروزه دانش‌آموزان باید به آن توجهداشته باشند، تقویت حافظه و راهکارهایی است که برای بهبود حافظه باید انجام دهند. داشتن حافظه قوی، به دانش آموزان کمک می‌کند تا علاوه بر یادگیری سریع، از آمادگی ذهنی برای روبرو شدن با مسائل مختلف و به یاد آوردن مباحث درسی

برخوردار باشند. خواندن و مرور کردن مطالب، یکی از راه‌های به یاد آوردن مباحث در مواقع حساس مثل جلسه کنکور است. اما اگر حافظه‌ای قوی نداشته باشید حتی با وجود مطالعه

 زیاد و مرور مطالب، نمی‌توانید از تمام ظرفیت ذهنی خود استفاده کنید و ممکن است نتیجه دلخواه خود را از

کور کسب نکنید. بنابراین برای اینکه با راهکارهای تقویت حافظه خود آشنا شوید در این مقاله با ما همراه باشید و راهکارهای بهبود حافظه را از قلم یک مشاور برتر کنکور بخوانید.

روش‌های تقویت حافظه تغذیه صحیح و سلامت بدن

تغذیه مناسب یکی از مهم‌ترین عوامل تقویت حافظه به شمار می‌رود. دانش‌آموزان حتما باید از مواد غذایی موجود در هرم غذایی استفاده کنند و از خوردن مواد مضر پرهیز کنند. توجه کنید که مواد غذایی حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدان مثل میوه‌جات و سبزیجات تازه، به تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت بدن شما کمک می‌کند. علاوه بر این ترکیبات پروتئینی زیاد مصرف کنید و از خوردن مواد غذایی با طبع سرد مثل پنیر، دوغ و ماست ترش به میزان خیلی زیاد، خودداری کنید.

 

تقویت حافظه – خواب کافی

بعضی از دانش‌آموزان تصور می‌کنند که اگر زمان کمتری بخوابند و به مطالعه بپردازند، نتیجه بهتری برای آن‌ها خواهد داشت اما حواستان باشد که این تفکر کاملا غلط است. هر فرد نیاز به 6 تا 8 ساعت خواب در طول شبانه‌روز دارد. بنابراین ساعات خواب کمتر از 6 و بیشتر از 8 ساعت، علاوه بر اینکه نظم بدنتان را به هم می‌ریزد، تمرکز شما را نیز کم می‌کند و مجبورید زمان بیشتری را برای فهم یک مطلب یا مطالعه یک قسمت صرف کنید. بنابراین همواره خواب کافی داشته باشید.

 

راهکار تقویت حافظه افزایش تمرکز

تمرکز داشتن به این معنی است که در حین انجام یک کار، همه حواس فرد به همان کار باشد و همزمان به چیز دیگری فکر نکند. اگر شما بتوانید بر روی یک کار برای مثال درس خواندن متمرکز شوید، زمان کمتری صرف درس خواندن خواهید کرد و در عین حال کیفیت یادگیری شما نیز بهبود پیدا می‌کند. بنابراین برای اینکه به تقویت حافظه خود کمک کنیم، می‌بایست با روش‌های افزایش تمرکز هم آشنا باشیم. برای کسب اطلاع بیشتر در مورد راهکار‌های افزایش تمرکز مقاله تخصصی راهکارهای افزایش تمرکز را ببینید.

روش‌های تقویت حافظه رمزگذاری

گاهی اوقات مطالبی که می‌خوانید بسیار زیاد و فرار و در عین حال مشابه هم هستند. بنابراین برای اینکه بتوانید مطالب را به خوبی به یاد بیاورید، بهتر است از رمزگذاری استفاده کنید. برای مثال در مورد عناصر جدول تناوبی شیمی یا تاریخ ادبیات در فارسی، می‌توانید به صورت قراردادی کلمه یا عبارتی را برای هر قسمت تعریف کنید که نشان‌دهنده مطلب مورد نظر باشد. اگر از رمزگذاری استفاده کنید، در زمان خود صرفه‌جویی کردید و همزمان می‌توانید به افزایش تمرکز و تقویت حافظه خود کمک کنید. پس با یک تیر دو نشان بزنید.

 

تقویت حافظه مرور کردن و خلاصه‌نویسی

تنها خواندن کافی نیست بلکه باید بتوانید به نحوی مطالب خوانده شده را در ذهن خود تثبیت کنید. یک داوطلب موفق، فردی است که بیشترین تسلط را بر مباحث کنکور داشته باشد و این تسلط تنها با مرور دروس و مطالب خلاصه‌‌ای که نوشته‌اید امکان‌پذیر است. مرور کردن مطالب و کارهایی که هر روز انجام دادید، به شما کمک می‌کند ذهن خود را سازماندهی کنید و به تثبیت مطالب خوانده شده کمک کنید. خلاصه‌نویسی هم در کنار مرور مطالب، علاوه بر کمک به یادآوری مباحث، به تقویت حافظه شما کمک می‌کند.

 

روش‌های تقویت حافظه داشتن زمان استراحت

هرگز مباحث را بدون زمان استراحت مطالعه نکنید. به یاد داشته باشید که منحنی یادگیری شما در زمان طولانی پایین می‌آید و در صورتی که زمان استراحت بین ساعت‌های مطالعه خود نداشته باشید، بازدهی مطالعه شما کم شده و مطالب را به خوبی یاد نمی‌گیرید چون در این حالت ذهن خسته است و کششی برای مطالب جدید ندارد. پس بعد از هر 45 دقیقه مطالعه، کمی استراحت کنید و دوباره شروع کنید.

 

راهکارهای تقویت حافظه – تندخوانی

تندخوانی یکی از مهم‌ترین تکنیک‌هایی است که هر دانش‌آموز برای مفقیت در کنکور به آن نیاز دارد. اگر بتوانید این تکنیک را بیاموزید، به خوبی می‌توانید بیشتر وقت خود را صرف مطالعه مطالب جدید و مرور مطالب قبلی کنید و در جا نزنید. افرادی که سرعت کمی در خواندن مطالب دارند، تمرکز خود را از دست می‌دهند و ممکن است حین درس خواندن افکار دیگری یه سراغشان بیاید و دچار حواس‌پرتی شوند که همین عامل باعث ایجاد استرس در فرد می‌شود. بنابراین با یادگیری صحیح تکنیک تندخوانی، ضمن کمک به صرفه جویی در زمان مطالعه، به تقویت حافظه خود نیز کمک کنید.

 

 

 

تقویت حافظه تنفس عمیق

برای مطالعه خود اتاقی را انتخاب کنید که تبادل اکسیژن خوبی داشته باشد و جریان هوای مطبوعی در آن برقرار باشد. اگر میزان دریافت اکسیژن توسط سلول‌های مغز کم باشد، این امر خود به خود بر کاهش عملکرد سلول‌ها و کاهش حافظه فرد تاثیر می‌گذارد. بنابراین علاوه بر مطالعه در یک فضای با تهویه مناسب، انجام تمرین نفس‌گیری و تنفس عمیق نیز، با خونرسانی مناسب به سلول‌های مغزی، عملکرد آن‌ها را بهبود می‌بخشد. بنابراین نفس عمیق بکشید، چند ثانیه نفس خود را نگه دارید و سپس به مدت کمتری عمل بازدم را انجام دهید.

 

راهکار تقویت حافظه به کار انداختن و اعتماد به حافظه

همیشه به حافظه خود اعتماد داشته باشید و از گفتن جملات منفی مثل من دچار فراموشی شده‌ام یا مطالب را به خاطر نمی‌آورم پرهیز کنید. اگر به حافظه خود اعتماد داشته باشید، ناخودآگاه در یادآوری مطالب نیز موفق خواهید بود. علاوه بر این، هر انسانی اگر از ذهن خود استفاده نکند، بعد از مدتی مطالبی که از قبل در خاطر داشت را از یاد خواهد برد. بنابراین همواره با انجام فعالیت‌های پژوهشی و یا حل کردن جدول و معما به تقویت حافظه خود کمک کنید.

 

در این مقاله شما را با مهم‌ترین راهکارهای تقویت حافظه به صورت خلاصه آشنا کردیم. هر دانش‌آموز موفقی باید این نکات طلایی را بداند و به نحو احسن آن‌ها را بکار گیرد. شما هم برای اینکه بتوانید به تقویت حافظه خود کمک کنید، می‌بایست با راهکارهای تقویت حافظه آشنا باشید. اگر می‌خواهید با این راهکارها به صورت دقیق آشنا شوید، درنگ نکنید و همین اکنون با یکی از برترین مشاوران تحصیلی در ارتباط باشید. برای ارتباط با استاد علی مسلمینی، جادوگر کنکور ایران، اینجا را کلیک کنید.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *