روش‌های یادگیری سریع

یادگیری چیزهای جدید بخش بزرگی از زندگی ما را دربر می­گیرد. ما همیشه باید تلاش کنیم تا یاد بگیریم و رشد کنیم. اما می‌دانید که زمان باارزش است و یادگیری به مدت‌زمان زیادی نیاز دارد. آیا می‌دانید که با افزایش سرعت یادگیری می‌توان بیشترین صرفه‌جویی را در وقت داشت و از آن به‌صورت بهینه بهره برد؟

امروزه با استفاده از علومی که با ساختار یا عملکرد سیستم عصبی و مغز در ارتباط است می‌توانید درک بهتری از نحوه یادگیری داشته و مؤثرترین راه‌ها را برای پردازش و نگهداری اطلاعات در مغز بیابید.

در ادامه چند روش کاربری برای یادگیری سریع ارائه‌شده است:

با قلم و کاغذ یادداشت ‌بردارید

اگرچه تایپ کردن یادداشت‌ها بروی لپ‌تاپ در زمان یک کنفرانس یا سخنرانی راحت‌تر است و ممکن است فکر کنید که در یادگیری سریع به شما کمک خواهد کرد اما باید بگوییم که این روش یادداشت‌برداری مؤثر نخواهد بود. برای افزایش سرعت یادگیری به‌جای یادداشت‌برداری با لپ‌تاپ یا گوشی مطالب را به روش قدیمی و با قلم و کاغذ یادداشت کنید. تحقیقات نشان داده است افرادی که یادداشت‌های خود را تایپ می‌کنند اطلاعات را در سطح پایین مغز خود نگه می‌دارند زیرا عموماً روی کلمات متمرکزشده و به مفهوم کلی اطلاعات توجهی نمی‌کنند. اما کسانی که با قلم و کاغذ یادداشت‌برداری می‌کنند بجای تمرکز بر کلمات بر مفهوم اطلاعات تمرکز داشته درنتیجه بیشتر یاد می‌گیرند. اگرچه یادداشت‌برداری با دست آرام‌تر انجام‌گرفته و ممکن است طاقت‌فرسا باشد اما عمل نوشتن در درک و حفظ اطلاعات بسیار مؤثر خواهد بود. یادداشت‌برداری اطلاعات و نوشتن آن با زبان خودتان به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را طولانی‌تر در حافظه نگه‌دارید و این به معنی یادآوری بهتر اطلاعات است و می‌توانید در آزمون موفق‌تر باشید. هرچه بهتر یادداشت‌برداری کنید سرعت یادگیری در شما نیز افزایش می‌یابد. برای یادداشت‌برداری دقیق‌تر و بهتر و به یادآوری مفاهیم بهتر است درک عمیق‌تری از موضوع و مهارت‌های یادگیری به دست آورید. بنابراین قبل از یادگیری موضوع جدید مطمئن شوید که استراتژی‌های مختلف یادداشت‌برداری را یاد گرفته‌اید به‌طور مثال روش Cornell به شما کمک می‌کند تا با یادداشت‌های سازمان‌دهی شده سر کلاس، درک مطالب برای شما آسان‌تر شود. برخی از نکاتی که زمان یادداشت‌برداری باید در نظر داشته باشید عبارت‌اند از:

  • به‌دقت گوش دهید و مطالب را به زبان خودتان یادداشت کنید.
  • فضاها و خطوطی را بین ایده‌های اصلی خالی بگذارید تا بتوانید بعداً آن را بازبینی کرده و اطلاعاتی را به آن اضافه کنید.
  • برای صرفه‌جویی در وقت یک سیستم سازگار از اختصارات و نمادها برای خود ایجاد کنید.
  • مطالب را به‌صورت عبارت بنویسید(نیازی نیست اطلاعات را به‌صورت جمله کامل ثبت کنید)
  • یاد بگیرید که اطلاعات مهم را از مطالب بیان‌شده بیرون کشیده و اطلاعات بی‌اهمیت را نادیده بگیرید.

در یادگیری فعال باشید

فعال بودن در زمان یادگیری به شما کمک می‌کند تا تمرکز خود را حفظ کرده و به مغز کمک می‌کند تا اطلاعات را بهتر جذب کند زیرا مغز در این حالت چند کار را هم‌زمان انجام می‌دهد هم گوش می‌دهد و هم‌صحبت می‌کند. فعال بودن در کار گروهی و یا طرح سؤال در طول سخنرانی، ازجمله روش‌هایی هستند که برای فعال بودن در یادگیری می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. بنابراین زمانی که معلم یا شخصی که در حال آموزش مطلبی به شماست اگر سؤالی از شما پرسید از اشتباه بودن پاسخ خود نترسید و آن را بیان کنید زیرا اشتباه کردن بخشی از روند یادگیری محسوب می‌شود. زمان انجام کارهای گروهی با هم‌گروهی‌های خود در مورد موضوع بحث کنید و نظرات خود را بیان کنید و از تجربیات لذت ببرید. سؤال پرسیدن نیز یکی دیگر از روش‌های عالی برای متمرکز شدن در هنگام یادگیری است و به شما اطمینان می‌دهد آنچه را که یاد گرفته‌اید واقعاً درک کرده‌اید.

ایجاد محیط مناسب برای یادگیری

اگر همکلاسی شما یک مزاحم بزرگ است و یا جای مطالعه شما در خانه جلوی تلویزیون است پس جای تعجب نیست که سرعت یادگیری شما رنج‌آور باشد. اگر می‌خواهید مغزتان بهترین شانس را برای یادگیری اطلاعات داشته باشد باید یک محیط آرام را برای مطالعه خود فراهم‌سازید. یک محیط ساکت و بدون حواس‌پرتی شما را پریشان نخواهد کرد. در نظر گرفتن یک مکان مشخص برای مطالعه می‌تواند در یادگیری سریع مؤثر باشد زیرا کمک می‌کند تا مغزتان به نحوی خاص کار کند. محیط‌های بی‌نظم، پر استرس و شلوغ قدرت یادگیری­تان را کاهش می‌دهند. حتی دمای نامناسب محیط نیز در قدرت یادگیری اثرگذار است. مطالعات نشان می‌دهند که بهترین دمای محیط برای افزایش سرعت یادگیری ۲۲ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

با سبک یادگیری خود کارکنید

سبک‌های یادگیری روش‌هایی هستند که مغز ما به کمک آن‌ها می‌تواند به بهترین شکل اطلاعات را جذب کند. بسیاری از سبک‌های مختلف یادگیری نظیر سبک دیداری، شنیداری، جنبشی و لمسی وجود دارند که به ما در یادگیری مطالب جدید کمک می‌کنند. اگرچه همه‌ی ما می‌توانیم از هر سبک یادگیری برای افزایش سرعت یادگیری خود استفاده کنیم اما معمولاً ترکیب یک یا دو مورد از آن برای یک فرد بهتر است.

  • به‌عنوان‌مثال اگر متوجه شده‌اید که با نگاه کردن به نمودارها یادگیری سریع در شما اتفاق می‌افتد بنابراین سبک یادگیری شما دیداری است. در این­ صورت جهت کسب اطلاعات بیشتر و افزایش سرعت یادگیری سعی کنید با رسم شکل یا اینفوگرافیک مطالعه کنید.
  • اگر متوجه شده‌اید که آهنگ‌ها را با یک‌بار شنیدن به‌راحتی می‌توانید حفظ کنید بدانید که سبک یادگیری شما شنیداری است. بنابراین سعی کنید مطالبی که در کلاس یا در یک سخنرانی گفته می‌شود را ضبط کنید و قبل و بعد از مطالعه یا حتی در حین مطالعه به آن گوش دهید.
  • اگر در زمان یادگیری عادت دارید که پای خود را تکان دهید و یا مدام روی صندلی خود حرکت می‌کنید، ممکن است شما یک یادگیرنده فیزیکی باشید. لمس یک شیء کوچک در زمان یادگیری یا راه رفتن در حین مطالعه می‌تواند در یادگیری سریع به شما کمک کند.

 

3 نظر در “روش‌های یادگیری سریع”

  1. فاطمه اسماعیلی

    من از وقتی روش ها رو از آقای دکتر مسلمینی یاد گرفتم کمتر وقتمو هدر میدم. ممنونم ازتون

  2. دقیقا منم اینجوری ام چون من موقع درس خوندن حتما باید مدادمو تکون بدم. اگه ندم اصلا نمیتونم تمرکز کنم.

  3. من همیشه مطالب رو ضبط میکنم و جاهایی که مشکل دارم رو با گوش کردن به صداها دوباره یاد میگیرم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *