روش های افزایش تمرکز

روش‌های افزایش تمرکز

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از چند ساعت مطالعه احساس می‌کنید چیزی یاد نگرفتید و یا اینکه مطالب را به خوبی به یاد نمی‌آورید. این حالت نشان دهنده نداشتن تمرکز در مطالعه و یا انجام کارهای روزمره است. خیلی از افراد مدام از خود می‌پرسند که چرا من دچار حواسپرتی می‌شوم؟ چرا موقع درس خواندن یا انجام فعالیت‌ها تمرکز ندارم؟ چگونه می‌توانم هنگام مطالعه به چیزی جز مطلب درسی فکر نکنم؟ برای اینکه بدانید چگونه می‌توانید با حواس‌پرتی و عدم تمرکز خود مقابله کنید بهتر است ابتدا دلایل آن را بشناسید.

همانطور که می‌دانید ذهن انسان همواره در حال فعالیت است و مدام به دنبال مسئله یا فکری است که به آن مشغول باشد. وقتی شما نمی‌توانید ذهن خود را درگیر کاری کنید که اکنون در حال انجام آن هستید، ذهن شما فرصتی برای پرش و پرداختن به سایر مسائل پیدا می‌کند. بنابراین باید به دنبال راهی باشید که بتوانید ذهن خود را به کاری که انجام می‌دهید متمرکز سازید. برای اینکه با این تمرین‌ها و راهکارها آشنا شوید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره رایگان تحصیلی با دکتر علی مسلمینی اینجا را کلیک کنید.

 

راهکارهای افزایش تمرکز

نداشتن تمرکز در افراد مختلف، دلایل متفاوتی دارد. نداشتن خواب کافی، استرس و اضطراب، قرار داشتن در محیط‌های شلوغ و پرفت و آمد، نداشتن برنامه‌ریزی مناسب، اختلال تغذیه و مشکلات ذهنی، بعضی از عواملی هستند که ممکن است باعث از بین رفتن تمرکز فرد شوند. برای اینکه بدانید چگونه باید تمرکز خود را افزایش دهید، راهکارهای زیر به شما کمک می‌کند.

افزایش تمرکز ورزش کردن و حفظ سلامت فردی

ورزش کردن علاوه بر اینکه به تناسب اندام شما کمک می‌کند، بدن و ذهن را برای مقابله با مسائل مختلف آماده می‌کند. وقتی ورزش می‌کنید، هورمون‌هایی مانند اپی‌نفرین در بدن ترشح می‌شود که بر روی فعالیت و بهره‌وری مغز اثر گذاشته و قدرت یادگیری و تمرکز شما را افزایش می‌دهد. داشتن برنامه ورزشی منظم یکی از مهم‌ترین راهکارهای افزایش تمرکز است.

 

افزایش تمرکز تقویت حافظه

یکی از راهکارهای مهم افزایش تمرکز، تقویت حافظه است. تمرکز و حافظه دو عامل جدانشدنی هستند که هر دو بر روی هم تاثیرگذارند. اگر تمرکز داشته باشید، حافظه قوی خواهید داشت و اگر حافظه شما قوی باشد، بهتر می‌تونید تمرکز کنید. بنابراین همواره با انجام تمرینات مختلف، ذهن خود را به چالش بکشید و به تقویت حافظه خود کمک کنید. تقویت حافظه مستقیما به افزایش تمرکز و یادگیری بهتر و سریع‌تر مطالب کمک می‌کند.

افزایش تمرکز مدیتیشن

حتما اسم مدیتیشن را تا به حال شنیده‌اید. 

 

مدیتیشن روشی کاربردی برای بهبود و افزایش آرامش و تمرکز است 

که استرس فرد را کاهش می‌دهد و به حفظ آرامش فرد کمک می‌کند. این راهکار به بهبود عملکرد سلول‌های خاکستری مغز  و کاهش استرس شما کمک می‌کند. بنابراین با انجام مدیتیشن روزانه، یادگیری و تمرکز خود را افزایش دهید.

راهکار افزایش تمرکز برنامه‌ریزی صحیح و مدیریت زمان

اگر برنامه درسی یا کاری صحیحی نداشته باشید، نمی‌توانید بر روی کارهایتان تمرکز کنید و دچار بی‌نظمی ذهنی می‌شوید. برای مطالعه و یا انجام کارهای خود، برنامه‌ریزی کنید. داشتن برنامه مناسب با روحیات و شرایط شما، استرس و اضطرابتان را کاهش داده و در این حالت تمرکز و کیفیت مطالعه شما را بهبود می‌دهد. اگر به دنبال برنامه‌ای درسی اختصاصی و متناسب با ویژگی‌های فردی و شخصیتی خود هستید، می‌توانید از مشاوره رایگان یکی از بهترین مشاوران تحصیلی کنکور، استاد علی مسلمینی، کمک بگیرید و از طریق این لینک با ایشان در ارتباط باشید.

ارتباط با استاد مسلمینی

 

راهکار افزایش تمرکز تغذیه سالم و مناسب

تغذیه مناسب نیز یکی از عوامل مهم تقویت تمرکز و بهبود کیفیت مطالعه شما است. به طور کلی برای داشتن تمرکز باید ذهنی آماده داشته باشید و به همین دلیل باید کارایی ذهن خود را افزایش دهید. برای افزایش کارایی مغز و ردیافت مواد مغذی کافی، همیشه در رژیم غذایی خود سبزیجات، ماهی و تخم مرغ را قرار دهید و از خوردن غذاهای چرب، شور، مواد غذایی فراوری شده که حاوی مواد نگه‌دارنده هستند مثل سوسیس و کالباس، و شکر خودداری کنید.

 

 

افزایش تمرکز داشتن خواب کافی

بدن ما به طور متوسط به 8 ساعت خواب در طول شبانه‌روز نیاز دارد. در صورتی که خواب کافی نداشته باشید، در طول روز همواره احساس خستگی و کسالت خواهید داشت و بنابراین بازده فعالیت و تمرکز شما پایین می‌آید. بنابراین ساعت خواب خود را تنظیم کنید.

افزایش تمرکز برنامه‌ریزی در انجام کارها                                                                    برای انجام کارها و یا مطالعه اولویت‌بندی کنید. اگر بخواهید کارهایی که هر کدام به تمرکز زیادی نیاز دارند را به طور همزمان انجام دهید، تمرکز خود را در انجام کارها از دست می‌دهید و کیفیت هر کار نیز پایین می‌آید. بنابراین یک برنامه منظم برای انجام کارها و مطالعه خود داشته باشید و کارها را بر اساس اولویت انجام دهید.

راهکار افزایش تمرکز فضای کاری منظم و بدون حواس‌پرتی

مکان‌های شلوغ و پر سر و صدا، مکان‌های پر رفت‌ و آمد و مکان‌هایی که به نوعی عامل حواس‌پرتی هستند، را برای مطالعه و انجام فعالیت‌های خود انتخاب نکنید. برای مطالعه، گوشی و سیار وسایل الکترونیکی که عوامل اصلی حواس‌پرتی هستند را از خود دور کنید. محیط مطالعه خود را مرتب کنید. در این حالت ذهن شما منسجم شده و می‌توانید روی کار مورد نظر خود تمرکز داشته باشید.

 

افزایش تمرکز انجام تمرین‌های افزایش تمرکز

تمرین‌هایی وجود دارند که با انجام آن‌ها به سادگی می‌توانید تمرکز خود را بر روی مسائل مختلف افزایش دهید. در ادامه به صورت خلاصه به این موارد اشاره می‌کنیم.

  • خواندن کتاب‌ها و متن‌های طولانی
  • شنیدن صحبت دیگران
  • تمرین لیوان آب: یک لیوان آب را که تا نیمه پر شده است در دست خود بگیرید و به سطح آب نگاه کنید. تلاش کنید که سطح آب تکان نخورد. با تکرار این تمرین، مدت زمان تکان نخوردن سطح آب را افزایش دهید و به این ترتیب تمرکز خود را بهبود دهید.
  • شنیدن بوهای مختلف و دقت در تفکیک بوهای مختلف
  • تمرین تنفس با دم و بازدم عمیق
  • شمردن کلمات موجود در یک پاراگراف بدون استفاده از دست
  • شمردن اعداد زوج و فرد و یا شمردن اعداد با الگوی خاص برای مثال اعداد با اختلاف 2، 3 و …
  • فکر کردن به یک کلمه با معنی و مفهوم خاص بدون فکر کردن به سایر موارد
  • یادداشت کردن عوامل حواس‌پرتی که حین مطالعه به سراغ ما می‌آیند که بعدا به آن‌ها بپردازیم

این موارد مهم‌ترین راهکارهایی هستند که دانش‌آموزان برای افزایش تمرکز خود می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند. اما به یاد داشته باشید که افراد، با هم متفاوت هستند و هر فرد برای شناخت روحیات علمی و انتخاب مسیر موفقیت، نیاز به راهنمایی‌های یک فرد دلسوز دارد. استاد علی مسلمینی با ارائه مشاوره تحصیلی رایگان، شما را در پاسخ به چالش‌های ذهنی‌تان یاری می‌کند و مسیر موفقیت را برای شما ترسیم می‌کند. برای دریافت مشاوره تحصیلی رایگان با استاد علی مسلمینی، جادوگر کنکور ایران، اینجا را کلیک کنید.

ارتباط با استاد علی مسلمینی

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *