مشاوره تحصیلی چیست؟

افراد در مراحل مختلف زندگی خود که نمی توانند به تنهایی از سد مشکلات هایشان رد بشوند و تصمیم درست را انتخاب کنند. نزد  مشاوران حاذق و توانمند در زمینه مشکل هایشان می روند.  از مشاوره هایی که می تواند کمک بسیار زیادی به افراد کند که بهترین زندگی و آینده را برای خود به ارمغان بیاورند، مشاور تحصیلی است.

زمانی که فرد برای حل مشکلات خود به سوی مشاور تحصیلی میروند، مشاور تمام اطلاعات لازم را برای بیشتر شدن موفقیت تحصیلی به او میدهد. افراد با توجه به راهکارهایی که یک مشاوره تحصیلی به آنها می‌دهد می‌تواند بهتر تصمیم بگیرند و موفقیت خود را تضمین کنند.

مشاوره یک رابطه دو طرفه است و در آن مشاور و مراجع هر دو وظایف از پیش تعریف شده ای دارند که لازم است بدان ها متعهد باشند. اصولی که برای یک مشاور وجود دارد شامل اصول اخلاقی و همچنین اصول حرفه ای است که توسط انجمن مشاوره آمریکا و همچنین با نظارت نظام مشاوره جمهوری اسلامی ایران تعیین شده است.

پیش از اینکه به مشاور خود مراجعه نمایید حتما صادقانه تمام موارد را ذکر کنید و هر زمانی که ابهامی داشتید و مشکلی وجود داشت، این مسئله را به مشاور اطلاع دهید  تا مشاور بتواند به شما کمک کند.

ارتباط مشاوره تحصیلی با خانواده

مشاور تحصیلی بدون توجه به خانواده ی دانش آموز و دانشجو  نمیتواند در امر مشاوره دانش آموزان خود پیشرفتی کند. خانواده و والدین نقش مهمی در پیدایش افت تحصیلی و موفقیت تحصیلی و شغلی آنها دارند. خانواده سرعت دانش آموز را در رسیدن به اهداف تحصیلی تغییر میدهد.

خانواده‌ های بدون انگیزه و غیر فعال باعث کاهش سرعت دانش آموزان با استعداد می‌شوند. پس در فرآیند مشاوره تحصیلی ، لزوم انجام مشاوره با والدین، اهمیت پیدا می‌کند. مشاور تحصیلی خانواده را از ویژگی ها و استعدادهای دیده نشده ی فرزندشان آگاه می سازد و مهارت های لازم برای موفقیت او را به آنها می آموزد.

یک مشاور به حل مسائل و مشکلات درون خانوادگی که می تواند باعث بروز افت تحصیلی دانش آموز شود، کمک بسزایی میکند.

 خصوصیات یک مشاور تحصیلی

یک مشاور تحصیلی مناسب باید دارای شاخصه های مهم زیر باشد:

  • نیاز دانش آموز را به خوبی بشناسد و با تجربه خود بتواند به او کمک کند.
  • دوره های علمی و تخصصی مشاوره و هدایت تحصیلی را گذارنده باشد.
  • خودش در زمینه تحصیل و کنکور موفق عمل کرده باشد و از رتبه های برتر کنکور باشد.
  • سابقه خوب و حرفه ای داشته باشد که با هدایت تحصیلی دانش آموزان چه در مدرسه و چه در کنکور ، آن ها را به رتبه های برتر رسانده باشد.
  • پشتیبان دانش آموز باشد و در طی مسیر تحصیلی همواره دانش آموز را پشتیبانی کرده و مشکل او را حل کند.
  • به لحاظ روانی و روحی بتواند او را کامل درک کند.
  • با ارائه برنامه ریزی دقیق و هدفمند مسیر درست تحصیل را به او نشان دهد.
  • منابع مورد نیاز هر دانش آموز را به خوبی بشناسد و با اشراف کامل به منابع کنکور و کمک درسی موجود در بازار به دانش آموز معرفی کند.
  • هر روز از دانش آموز گزارش کار مطالعه او را دریافت کند و نقاط ضعف دانش آموز را پوشش داده و نقاط قوت وی را تقویت کند.

اهداف مشاوره تحصیلی

اهداف مشاوره تحصیلی عبارت است از: هدایت تحصیلی، آموزش مهارت های مطالعه و یادگیری، حل مشکل افت تحصیلی، استرس و اضطراب امتحانات، رفع رفتارهای نادرست، ارائه راهکار برای حل مشکلات روحی و روانی و در نهایت هموار کردن مسیر دانش آموزان برای موفقیت در تحصیلات.

از طریق مشاوره تحصیلی می‌توان توانایی‌ها و نیز محدودیت های دانش آموزان را شناخت و از امکانات موجود حداکثر استفاده را به عمل آورد.

 تفاوت بین مشاوره تحصیلی در دبستان با راهنمایی و دبیرستان

این امر کاملاً روشن است که مشاوره تحصیلی ابتدایی و راهنمایی به دانش آموز، هدایت عاطفی و ذهنی بیشتری را برای آنچه که بر عملکرد آنها تأثیر می گذارد،فراهم می کند. در سطح دانشکده  مشاور تحصیلی به دانشجویان می آموزد که چگونه می تواند به بهترین نحو از مدرک خود استفاده کند و در مورد نحوه ورود به رشته خود با ارائه تکنیک ها و شیوه های به روز، پشتیبانی کند.

سخن آخر

در پایان، مشاور تحصیلی یک تعامل با دیگران برای کمک به دیگران  است که نیازمند مهارت و اشتیاق علاوه بر وجود مهارت های حرفه ای است.

مشاور مدرسه  به شفقت و صبر و همچنین مهارتهای بین فردی، گوش دادن و صحبت کردن نیاز دارد. برنامه های درسی برای مشاورین مدارس مشتاق می تواند به آنها در توسعه این مهارت ها کمک کند و به آنها بیاموزد که چگونه می توانند پیشرفت تحصیلی خوبی در دوران تحصیل خود داشته باشند.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *