انواع مشاوره ی تحصیلی و تکنیک های آن

شاید بهتر باشد اگر قبل از مراجعه به یک مشاور تحصیلی برای انتخاب رشته، اطلاعاتی درباره انواع روش های مشاوره ی تحصیلی و تکنیک های آن آگاهی داشته باشیم. بدین ترتیب می توانیم تصمیم بهتری درمورد انتخاب یک مشاور تحصیلی خوب و یک روش مناسب برای درس خواندن بگیریم. پس با علی مسلمینی همراه باشید.

تعریف دقیق مشاوره تحصیلی :

مشاوره ی تحصیلی، استفاده از تمام  راهکارها و ترفندهای  ممکن جهت افزایش کمیت و کیفیت مطالعه ی درسی و در نهایت افزایش موفقیت تحصیلی داوطلب می باشد. یک مشاور تحصیلی حاذق و ماهر موجب می شود که دانش اموز یا دانشجو در شرایط نامساعد زندگی از پس مشکلاتش برآید و بتواند موانعی که جلوی پیشرفت او در این زمینه را گرفته از جلوی پای خود بردارد.

انواع مشاوره تحصیلی

همچنین، این مشاور می تواند به داوطلب کمک کند تا در شرایط خوب بهترین استفاده را از زمان بکند و درس ها را با بهترین کیفیت جلو ببرد.

یک مشاور تحصیلی حرفه ای و درعین حال دلسوز، سعی می کند علاوه بر ورود به مسائل تحصیلی دانش اموز، مشکلات شخصی دانش اموز را بشناسد و در جهت بر طرف کردن ان ها گام بردارد ، چرا که مشکلات شخصی و خانوادگی تاثیر منفی قابل ملاحظه ای در کیفیت تحصیلی داوطلب گذاشته و باعث عواملی مانند حواس پرتی و وسواس در مطالعه می گردد .

در کل یک مشاور خوب باید به تمام عواملی که کمیت و کیفیت مطالعه ی دانش اموز را تحت تاثیر قرار می دهد، توجه کند و در جهت بهبود این فاکتور ها تلاش و برنامه ریزی نماید.

 

انواع تکنیک های مشاوره تحصیلی

در این مقاله سعی در بیان انواع تکنیک های مشاوره ی تحصیلی و نکات قوت هر کدام از انها داریم.

تکنیک اول : مشاوره ی انگیزشی

مشاورانی که در این حوزه فعالیت می کنند، تمرکزشان بیشتر روی مسائل روانی و انگیزشی می باشد . این دسته از مشاوران با ارائه ی مطالبی همانند داستان های انگیزشی ، جملات انگیزشی ، بیان زندگی نامه ی افراد بزرگ و راه رسیدن انها به موفقیت های ارزشمند و متعدد سعی در انگیزه دادن به دانش اموز و تقویت روحیه و بعد روانی او هستند، که در نهایت این افزایش انگیزه باعث بالا رفتن انرژی و در نتیجه افزایش چشمگیر کمیت و کیفیت مطالعه می گردد

 

تکنیک دوم : مشاوره در قالب برنامه ریزی

تاکید این دسته از مشاوران بر برنامه ریزی می باشد و اعتقاد آنان بر این است که برنامه ی خوب درسی باید شرایط ذیل را داشته باشد.

کامل و جامع باشد : در واقع برای همه ی روز های سال(از جمله روز های خاصی مثل ایام عید نوروز و اعیاد دیگر) باشد و کل زمان روز یعنی از وقتی که دانش اموز بیدار می شود تا زمانی که می خواهد بخوابد را در بر بگیرد.

اهمیت دادن به تمام جزییات حتی کوچکترین آنها  : عقیده ی این دسته از مشاوران تحصیلی بر این است که تمام اتفاقاتی که قرار است در طول روز برای یک دانش اموز بیفتد باید در برنامه ذکر شود و هیچ چیزی نادیده گرفته نشود و از آن چشم پوشی نشود.

بازه ی زمانی که برای آن نوشته شده است کوتاه باشد: طبق عقیده ی مشاوران این حوزه، برنامه ای که برای دانش اموز تهیه و نوشته می شود باید برای بازه ی زمانی کوتاهی مثل یک هفته یا نهایت یک ماه باشد و نباید از همان اول برای تمام سال  تحصیلی او برنامه ریزی کرد .چرا که یک برنامه ی کوتاه مدت به مشاور این امکان را می دهد تا عیب ها و نواقص برنامه را دریابد و برای بازه ی زمانی بعدی بتواند برنامه را اصلاح کند.

اگر سه مورد بالا بطور کامل رعایت شوند دانش اموز بهتر می تواند با برنامه انس بگیرد و آنرا اجرا کند که موجب پیشرفت چشمگیری در موفقیت تحصیلی ایشان می شود.

 

تکنیک سوم : مشاوره ی  در قالب کمیت و مقدار مطالعه

مشاورانی که در این دسته فعالیت می کنند تمرکزشان صرفا بر روی افزایش زمان مطالعه می باشد . آن ها بر این باور هستند که افزایش زمان مطالعه باعث خواندن حجم بیشتری از رفرنس های مورد امتحان و همچنین زدن تست های بیشتری میشود که در نهایت موجب پیشرفت دانش آموز می شود.

 

تکنیک چهارم : مشاوره در قالب کیفیت و نحوه ی مطالعه

این دسته از مشاوران به دنبال آموزش راهکار ها و  ترفند هایی هستند که باعث شود دانش آموز از زمانی که برای مطالعه می گذارد به بهترین نحو استاده کند و راندمان مطالعه ی خود را به بیشترین مقدار ممکن برساند.

تبیین انواع روش های مطالعه ، روش های تند خوانی ، خلاصه نویسی و حاشیه نویسی ، تکنیک های برتر تست زنی و همچنین نحوه ی مرور و جمعبندی دروس ، تحیل درست ازمون و … از جمله مواردی است که یک مشاور تحصیلی فعال در این حوزه سعی در توضیح آن دارد.

 

تکنیک پنجم : مشاوره در قالب تمرکز بر بعد روانشناختی

این دسته از مشاوران با تکیه بر بعد روانشناختی و روانی دانش آموز سعی در بر طرف کردن اختلالات یادگیری مثل استرس و اعتماد به نفس در زمان حل ازمون ، وسواس مطالعاتی و کمک به دانش اموز جهت حل  کردن مشکلات شخصی و خانوادگی و … هستند.

اما علی مسلمینی، تنها مشاور در سطح کشور می باشد که روی هر 5 محور و سبک (یعنی بحث انگیزه ، برنامه ریزی، روانشناختی و کمیت و کیفیت مطالعه ) و 50 زیر محور در حال فعالیت می باشد و تمام زوایای متاثردر مطالعه ی دانش اموز را پوشش می دهد و مدلی که  برای دانش اموزان خودایشان در حال اجرا می باشد مدل جامع موفقیت هست که در رابطه با این مدل مقالات علمی و بین المللی زیادی از طرف ایشان به ثبت رسیده.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *