روش های صحیح انتخاب رشته علی مسلمینی

با اعلام نتایج کنکور و شروع زمان انتخاب رشته،  دانش آموزان با دغدغه‌ای بزرگ، روبرو می‌شوند که در صورت عدم آگاهی و اطلاعات کافی در مورد این مرحله سرنوشت ساز و حساس، آینده شغلی آن‌ها تحت الشعاع قرار خواهد گرفت. تلاش یک ساله‌ای که معمولاً با استرس و مشقت بالایی هم همراه بوده در گرو یک انتخاب است که کوچک‌ترین اشتباه در این فرایند مساوی با از بین رفتن نتیجه همه‌ی زحمات شما خواهد بود. متقابلاً اگر با آگاهی از روش های صحیح انتخاب رشته بتوانید این مرحله را پشت سر بگذارید، اطمینان بیشتری نسبت به برگزیده شدن در رشته و دانشگاه مورد نظر خواهید داشت. بنابراین در این دوران، وظیفه مشاوران تحصیلی بسیار سنگین‌تر از همیشه بوده و این امر باعث شده است که در ادامه به بیان روش های صحیح انتخاب رشته علی مسلمینی و معیارهای مهم در انتخاب رشته نیز بپردازیم.

هدف و انگیزه دانش آموز

هدف‌هایی که افراد برای خود برمی‌گزینند، باعث بالا بردن انگیزه آن‌ها در جهت تلاش و پیگیری بیشتر می‌شود. هدف، به مجموعه نتایجی گفته می‌شود که افراد برای دستیابی به آن‌ها تلاش می‌کنند. بیشتر دانش آموزان در سنین نوجوانی با نوعی سردرگمی در انتخاب هدف روبرو هستند و این رفتار ناشی از روابط آن‌ها با دوستان و خانواده است. وظیفه خانواده در این عرصه، آگاه‌سازی فرزندان از آینده پیش رو و مدیریت روابط آن‌ها برای انتخاب اهداف مناسب است تا بتوانند با یک بررسی همه جانبه نسبت به اهداف و خواسته‌ها زمینه علمی مناسب خود را برگزینند. مسلماً یکی از روش‌های صحیح انتخاب رشته ایجاد تطابق بین اهداف و انگیزه‌های واقعی داوطلب با رشته دانشگاهی انتخابی است. این نوع انتخاب موجب افزایش تلاش فرد در جهت رسیدن به مدارج علمی بالاتر و موفقیت در مراحل تحصیلی او می‌شود.

هدف و انگیزه

رسالت دانش آموز در زندگی

ایجاد تغییرات مؤثر در زندگی با تعیین اهداف از پیش تعیین شده و مدیریت آن‌ها امکان‌پذیر است. این اصل برای دانش آموزانی که قصد ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل دارند هم صدق می‌کند. رسالت مهم دانش آموزان در زندگی حول محور یادگیری و آموزش تعریف می‌شود. این آموزش‌ها پس از ورود به دانشگاه به شکلی جهت یافته‌تر ادامه پیدا می‌کند. تعیین اهداف هوشمندانه و برنامه ریزی برای رسیدن به آن‌ها، راهنمای مناسبی برای دانش آموزان کنکوری است. در واقع یک روش‌های صحیح انتخاب رشته کنکور، تعیین رسالت دانش آموزان برای روشن کردن مسیر آینده او است.

انتخاب رشته بر اساس علاقه دانش آموز

نکته مهمی که باید بدانید این است که،  خوب بودن یک رشته دانشگاهی زمانی تعیین می‌شود که با علائق شما در یک جهت قرار داشته باشد. اگر به یک رشته تحصیلی علاقه‌مند هستید و ضمن شناختی که به توانایی‌های خود دارید استعداد ادامه تحصیل و اشتغال در آن رشته را در خود می‌بینید، پس یقیناً نتیجه‌ی مطلوبی از انتخاب خود خواهید گرفت. چه بسیار رشته‌های پرمخاطبی هستند که دانش آموزان برگزیده شده در آن به دلیل عدم علاقه نتوانستند نتیجه کارآمدی را کسب کنند، و جز اتلاف وقت و انرژی چندساله برای تحصیل در آن رشته چیزی را عاید خود نکرده‌اند. در واقع منطقی‌ترین توصیه این است که، با شناخت علاقه واقعی خود و انگیزه‌ای که از تحصیل در یک رشته دانشگاهی در سر می‌پرورانید آینده شغلی خود را رقم بزنید. بر همین اساس یکی از روش‌های صحیح انتخاب رشته کنکور، تطابق رشته دانشگاهی با علائق داوطلب بوده و راهنمایی‌های خانواده دانش آموز و مشاوران تحصیلی در این خصوص، کمک بسیاری به آگاه‌سازی دانش آموزان خواهد کرد و به آن‌ها کمک می‌کند تا تا انتخابی درست را انجام دهند.

انتخاب رشته بر اساس استعداد و توانایی‌های فرد

اگر در انجام دادن برخی از فعالیت‌ها توانایی ویژه‌ای دارید که شما را از دیگران متمایز نشان می‌دهد، می‌توان شما را یک فرد با استعداد در آن حوزه دانست. استعداد علمی دانش آموزان در برخی از دروس با شدت و ضعف‌هایی همراه است و نکته مهم این است که رشته دانشگاهی که انتخاب می‌کنید باید با استعدادهای علمی شما تناسب داشته باشد. بر همین اساس متذکر می‌شویم که انتخاب رشته خود را با بی‌حوصلگی و برای رفع تکلیف انجام ندهید و تحت تأثیر حرف دیگران که شما را در یک حوزه با استعداد معرفی می‌کنند، این مرحله سرنوشت‌ساز را از دست ندهید. اگر شناخت کافی از استعدادهای علمی خود دارید یک قدم به پیش هستید، اما اگر در این زمینه احساس سردرگمی می‌کنید، از آزمون‌های علمی استعدادیابی کمک بگیرید تا بر پایه استعدادهای واقعی خود و طبق روش‌های صحیح انتخاب رشته این مرحله را پشت سر بگذارید.

استعداد و توانایی دانش آموز برای انتخاب رشته

انتخاب رشته بر اساس وضعیت مالی فرد

تحصیل در برخی از رشته‌های دانشگاهی مستلزم صرف هزینه‌های پی در پی است که این هزینه‌ها شامل مواردی مانند رفت و آمد به شهر محل تحصیل، هزینه‌های اقامت، شهریه دانشگاه‌های غیر دولتی و سایر هزینه‌هایی است که برای ادامه تحصیل در برخی از رشته‌ها مانند رشته پزشکی یا رشته‌های هنری،  باید صرف شود. با پذیرفته شدن در یک رشته دانشگاهی و بر اساس شرایط پذیرش ممکن است با برخی از این هزینه‌ها روبرو شوید که قابل چشم پوشی نخواهند بود. اما با کمک گرفتن از روش‌های صحیح انتخاب رشته علی مسلمینی تمامی این موارد بر حسب رشته‌های مورد نظر به شما گوشزد می‌شود. با کسب اطلاعات کافی در خصوص هزینه‌های احتمالی در رشته‌های مختلف می‌توانید با دید بازتری به انتخاب رشته بپردازید.

انتخاب رشته براساس وضعیت مالی

انتخاب رشته بر اساس آینده شغلی

در بحث انتخاب رشته برخی از دانش آموزان بر اساس باورهای نادرستی که در مورد آینده شغلی مشاغل وجود دارد به انتخاب رشته‌ای می‌پردازند که هیچ سنخیتی با نوع شخصیت و علائق فردی آن‌ها ندارد. مثال بارز آن انتخاب رشته‌های مهندسی یا رشته‌های مرتبط با علوم پزشکی با امید به آینده شغلی عالی و بدست آوردن درآمد قابل قبول است که موجب می‌شود داوطلبان بدون در نظر گرفتن روش‌های صحیح انتخاب رشته کنکور این رشته‌ها را برگزینند. حال آنکه آینده شغلی بسیاری از داوطلبان در رشته‌های تحصیلی دیگر به مراتب بهتر و درخشان‌تر خواهد بود. بنابراین پذیرش کارهای مرتبط با رشته تحصیلی از نظر روحی و جسمی یکی از ضروریاتی است که در مجموعه روش‌های صحیح انتخاب رشته علی مسلمینی، به آن‌ها پرداخته می‌شود و اهمیت این مسائل برای داوطلبان بازگو می‌گردد.

انتخاب رشته براساس آینده شغلی

منزلت اجتماعی مهم است، اما همه چیز نیست

برخی از رشته‌های دانشگاهی و شغلی‌هایی که در آینده با آن‌ها مرتبط است، از عناوین اجتماعی جذاب و مطرحی در میان دانش آموزان و حتی عموم مردم برخوردار است. اجازه ندهید که این عناوین اجتماعی و اقتصادی در شما یک علاقه‌ی کاذب ایجاد کند. بهتر است که با تجزیه و تحلیل این عامل مهم در ذهن خود و سنجش توانایی‌ها و علائق خود مناسب‌ترین تصمیم را برای انتخاب رشته خود بگیرید. هرچند که منزلت اجتماعی مشاغل و رشته‌های تحصیلی در اذهان مردم به شکل‌های مختلفی جا افتاده است، اما این دیدگاه رایج و عموماً غلط نباید برای آینده شما تصمیم بگیرد و مسیر اشتباهی را پیش روی شما را مانند ورودی بهشت به تصویر بکشد. در روش‌های صحیح انتخاب رشته با پرداختن به این موضوعات دید وسیع‌تری نسبت به تمام جوانب مربوط به آینده رشته تحصیلی که برمی‌گزینید، پیدا خواهید کرد.

موضوع انتخاب رشته برای دانش آموزانی که اطلاعات مناسبی در این خصوص ندارند بسیار سخت و دلهره‌آور است و مشاوران تحصیلی بر اساس تجربه و تخصصی که در این حیطه دارند مطمئن‌ترین مرجع برای دانش آموزان کنکوری هستند. در روش‌های صحیح انتخاب رشته علی مسلمینی نقش دانش آموز به عنوان عامل تعیین کننده به صورت فعال در این فرایند در نظر گرفته می‌شود و در این ایام پر چالش، مسیر روشنی پیش روی داوطلبان کنکوری گشوده می‌شود.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *