لیست رشته های ناشناخته تجربی

تو این مقاله هدف این هستش که در مورد یکسری از رشته های زیرگروه تجربی صحبت کنیم که نسبت به رشته های تاپ این زیرگروه (پزشکی،دندونپزشکی،داروسازی ، فیزیوتراپی و …) کم تر اسمشون برسر زبان ها افتاده و خیلی از دانش اموزان و حتی خانواده هاشون اطلاعات خاصی در مورد این رشته ها و یکسری فاکتور ها که برای انتخاب رشته حائز اهمیت هستند مثل میزان درامد، رسالت رشته ، پیشرفت در کار و .. ندارند. این رشته ها بعبارتی رشته های ناشناخته تجربی هستند.

از طرفی برخی از این رشته ها در عین ناشناخته بودن بسیار با ارزش هستند و اگر ما در مورد این رشته ها به خوبی تحقیق کنیم و تمام معیار های مهم برای انتخاب رشته را درموردشون بررسی و مقایسه کنیم، شاید این رشته ها اولویت های ما در انتخاب رشته باشند

از جمله این رشته های ناشناخته ولی ارزشمند میتونیم موارد زیر رو مثال بزنیم :

 

ارتز و پروتز :

اسم های دیگه ی این رشته اعضای مصنوعی /اندام مصنوعی/ارتوپدی فنی هستش.

ارتز و پروتز یکی از زیر مجموعه های رشته های توانبخشی هستش. این رشته برای افرادی که قطع عضو شدند وبطور مثال اندام خاصی رو ندارند ، اندام مصنوعی (پروتز) و برای افرادی که دچار اختلال حرکتی یا بدشکلی اندام  شدند ، وسایل کمکی (ارتز)طراحی می کنه تا باعث شه این افراد به هدف نهایی جامعه توانبخشی که همان استقلال فردی  برای انجام کار های شخصی است دست پیدا کنند.

متخصص  این رشته علاوه بر داشتن علم کافی در تاپیک های مختلف علمی باید با بسیاری از ماشین آلات کارخانه ای و ابزار کارگاهی آشنایی داشته باشد و و حتی بتونه با انها کار کنه. همچنین باید با بیمار ارتباط خوب و صیمیمی ای گرفته و با دیگر اعضای تیم توانبخشی(که شامل فیزیوتراپیست/ کاردرمان/اپتومتریست و…) لینک شه و به خوبی  باهاشون همکاری کنه

ارتز :وسیله ای کمکی که کنار اندام مورد نظر قرار می گیره تا فشار وارد بر اندام رو کم  کنه و نقش تکیه گاهی داشته باشه  وبرای اهداف متفاوت بر روی آن اندام یا قسمت مشخصی از بدن گزاشته می شه، ارتز orthoses گفته می شه. ارتز از بد شکلی اندام جلوگیری می کنه و فشار وارده بر اندام را روی دیگر قسمت ها پخش می کنه .

ارتز برای تغییر یا اصلاح ویژگی های عملکردی و ساختاری سیستم عصبی-عضلانی و سیستم اسکلتی بر روی بدن یا اندام قرار می گیرد.

پروتز :وسیله ای که جانشین و جایگزین اندام قطع شده میشه رو بهش ، پروتز prostheses می گند.”

پروتز به منظور جبران عضو قطع شده به فرد آمپوته ( قطع عضو)تجویز می شه.

پروتز به دو دسته زیبایی (تزیینی) و کاربردی تقسیم می شه. پروتز های زیبایی صرفا ظاهر اندام جایگزین شده رو دارند ولی پروتز های کاربردی فعالیت های قسمت جایگزین شده رو نیز انجام میدهند .در اکثر موارد برای اندام تحتانی(پا) و اندام فوقانی (دست) از پروتز های کاربردی و برای قسمتی مثل پستان از پروتز زیبایی استفاده میشه .

واحد های کارشناسی رشته ی اعضای مصنوعی (ارتز و پروتز)

دروس عمومی : 22 واحد
فنی مهندسی : 9 واحد
دروس پزشکی و توانبخشی :۲۷ واحد
دروس تخصصی : ۵۴ واحد
کارآموزی در عرصه :۲۷ واحد
مجموع : 130 واحد

 

دکتری پیوسته بیوتکنولوژی(زیست فناوری)

بیوتکنولوژی یا همون زیست فناوری خودمون ، یکی از شاخه‌های علم زیست شناسی است که بر پایه «استفاده صنعتی از روش‌ها و سوژه‌های زیستی» استوار است

این رشه ی نوظهور که خیلی هم جای پیشرفت داره ترکیبی از از رشته های زیست شناسی، شیمی، ریاضی و فیزیک هستش و از ابزار های مختلف رایانه ای هم در این راستا استفاده میشه . به همین دلیل این رشته ، رشته ای چند وجهی حساب میشه و فرد علاقمند به این رشته باید در تعداد زیادی از شاخه های علوم مهارت و اطلاعات کافی داشته باشه.

بیوتکنولوژی همونجور که گفته شد ، یک رشته جدید از شاخه‌های زیست شناسی(بیولوژی)  هستش و بسیاری از دانشمندان، اونو به عنوان پاک‌ترین و سودآورترین صنعت حال حاضر، یاد می‌کنند. این رشته، به دلیل ماهیت چندبعدی خود،‌ علوم مختلف را با هم ترکیب می کنه و  به هم پیوند می‌زنه و از این جهت، یک دانش بین رشته‌ای به شمار می‌رود.

شاخه های بیوتکنولوژی عبارت هستند از:

  1. بیوتکنولوژی میکروبی
    استفاده از انواع باکتری‌ها، قارچ‌ها(شامل مخمر ها) و ویروس ها  به منزله  تهیه و تولید انواع مولکول های آلی مطلوب انسان از محوریت اصلی این رشته هستش.
  2. بیوتکنولوژی مولکولی
    استفاده ار مهندسی ژنتیک و دست ورزی مولکول ها برای رسیدن به یکسری مولکول مطلوب و کمیاب مثل انسولین و انتی بادی .
  3. بیوتکنولوژی پزشکی
    یکی از مهم ترین حوزه های بیوتکنولوژی که در دو زمینه ی تشخیص و درمان در خدمت جامعه ی انسانی هستش. این شاخه  اهداف گوناگونی رو دنبال می کنه مثل ، تشخیص  انواع سرطان ها و تومور های بدخیم، تولید انواع واکسن، تعیین نقشه ژنی انسان و دیگر جانداران، نوترکیب دارویی،
  4. بیوتکنولوژی کشاورزی
    عمده ی تمرکز این شاخه در تولید گیاهانی مقاوم به انواع افات و همچنین انواع شرایط نامناسب محیطی از جمله کم ابی و نور شدید هستش . از دیگر اهداف این رشته  تعیین نقشه ی ژنی گیاهی ، کشت سلول و تولید گیاه ازمایشگاهی ، تولید کود های زیستی که به محیط اسیب کمتری وارد کنه  رو می تونیم نام ببریم
  5. بیوتکنولوژی محیطی
    این شاخه توجه خوبی به بحث پاکیزگی محیط زیست داره  و کارایی مثل  استخراج‌ معادن‌ به روش‌های زیستی، تصفیه‌ پساب‌ها و رفع آلاینده‌‌های‌ خطرناک‌ و جامد، رفع‌ آلودگی‌ دریاها و بازسازی‌ زیستی محیط، ‌رو انجام میده.

 

زیست‌شناسی سلولی و مولکولی

این رشته به بررسی  زیست شناسی و فرایند های زنده  در سطح مولکولی می پردازه . این رشته با علومی مانند شیمی و زیست و بطور خاص تر با بیوشیمی و ژنتیک ارتباط تنگاتنگی داره.

این رشته در مورد ارتباط مولکول های آلی سلول زنده که مهمترین های انها شامل دنا/رنا و پروتئین ها هستش بحث و گفتگو می کنه و همچنین اناتومی و فیزیولوژی این مولکول ها رو مورد واکاوی قرار میده.

زیست‌ شناسی‌ سلولی‌ و مولکولی‌ دارای‌ 5 گرایش‌ میکروبیولوژی‌ ، علوم‌ سلولی‌ و مولکولی‌، ژنتیک‌، بیوشیمی‌ و بیوفیزیک‌ است‌. گفتنی‌ است‌ که دو‌ گرایش‌ بیوشیمی‌ و بیوفیزیک‌ تاکنون‌ در هیچ‌ دانشگاهی‌ در سطح‌ لیسانس‌(کارشناسی)  ارائه‌ نشده‌ است‌ .در ضمن‌ تفاوت‌ محسوس و خیلی خاصی هم‌ بین‌ گرایش‌های‌ مختلف‌ این‌ رشته‌ در مقطع‌ کارشناسی‌ وجود ندارد.

 

پرتودرمانی  (رادیوتراپی)

به انگلیسی( radiotherapy)  یکی از مهم‌ترین شاخه‌های فیزیک پزشکی است. پرتودرمانی به درمان بیماری با استفاده از پرتوهای نفوذ کننده مانند پرتوهای ایکس و( آلفا و بتا و گاما )که یا از دستگاه خاص خودش تابیده می‌شوند یا از داروهای حاوی مواد نشاندار شده ساطع می‌شوند گویند.

نکته ی مهمی که اینجاباید ذکر کرد، تفاوت این رشته با تكنولوژی پرتوشناسی(رادیولوژی) هستش که متخصص رادیولوژی با استفاده از دستگاه های تصویربرداری مثل سی تی اسکن و ام ار ای، از اعضای مختلف بدن تصویربرداری می کنه اما متخصص رادیوتراپی، از اشعه برای درمان بیماری های مختلف استفاده می ‌کنه و اجرای عملیات درمانی را برعهده دارد.

واحد های کارشناسی رادیوتراپی

دروس عمومی : 22 واحد
دروس پایه، اختصاصی : 84 واحد
کارآموزی در عرصه : 24 واحد
تعداد کل واحدها : 130 واحد

 

پرتوشناسی (رادیولوژی)

اولین نکته ای که باید مد نظر داشته باشیم اینه که  کارشناس رادیولوژی با رادیولوژیست فرق داره و این دو ، دونیروی متفاوت درمانی با وظایف جداگانه و درعین حال مکمل هم هستند و این دو تا رونباید با هم اشتباه بگیریم. کارشناس رادیولوژی ( پرتوشناسی) به کسی میگن که لیسانس تکنولوژی پرتوشناسی داره ولی متخصص رادیولوژیست ابتدا پزشکی عمومیشو گرفته و بعدش آزمون دستیاری (تخصص) شرکت کرده  و رشته رادیولوژی قبول شده یعنی در واقع پزشک متخصص رادیولوژی هست که بهش میگن رادیولوژیست. کار کارشناسی رادیولوژی تصویر برداری از اندام های مختلف با استفاده از دستگاه های مختلف مثل ام ار ای و سی تی اسکن و ظهور تصویر رادیوگرافیه ولی پزشک متخصص رادیولوژی کارش تفسیر و بررسی همون عکس ها و تصاویر رادیوگرافی و بعدش تشخیص بیماری و شکستگی هاست.

هر مرکز رادیولوژی هم باید حدقل یه پزشک رادیولوژیست داشته باشه.

کار کارشناس تکنولوژی پرتوشناسی این هست که بیماری ها یا حالات غیرطبیعی بدن رو بوسیلۀ روش های تصویربرداری مثل رادیوگرافی ساده، آنژیوگرافی، سی تی اسکن CT-scan، ام آر آی MRI و روش های دیگه تشخیص بده. در واقع کارشناس تکنولوژی پرتوشناسی (پرتو شناس) کارش این هستش که طبق دستور پزشک از بیمار تصویربرداری کنه و بیمار رو راهنمایی کنه که درست جلوی دستگاه  بایسته و بعد از اینکه دستگاه رو تنظیم کرد از بیمار عکس بگیره. بعد از اینکه عکس گرفته شد  باید کیفیت عکس رو نگاه کنه تا اگه بد افتاده دوباره عکس بگیره.

دروس عمومی 22 : واحد
دروس پایه و اختصاصی 92 : واحد
کارآموزی در عرصه 16: واحد
تعداد کل واحدها 130:  واحد

 

اتاق عمل

افزایش سوانح و حوادث طبیعی و انسانی و در نتیجه افزایش عمل های جراحی، نیاز جامعه ی پزشکی به تکنسین اتاق عمل را بشدت افزایش داده.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند به جراحان در اداره و مدریت اتاق عمل کمک کنند و وسایل جراحی را تهیه و جهت استفاده ی جراح استریل نماید.

 

بینایی سنجی

سازمان بهداشت جهانی ،علم بینایی سنجی را مراقبت اولیه از بینایی می داند ، به این معنا که هر بیمار چشمی ابتدا باید توسط بینایی سنج (اپتومتریست) معاینه شود و سپس در صورت نیاز و صلاحدید اپتومتریست به متخصص چشم مراجعه نماید.

این رشته زیرمجموعه ی تیم توانبخشی بوده و به دلیل ظرفیت ورودی کم در دانشگاه ، بازار کار و اینده ی شغلی کم نظیری دارد .

 

تکنولوژی پزشکی هسته ای

فارغ التحصیلان این رشته افرادی هستند که زیر نظر متخصصان در مراکز تشخیصی و درمانی پزشکی هسته ای مشغول به کار هستند و در رابطه با چگونگی مصرف صحیح داروهای رادیواکتیو(رادیوداروها) تجویز شده و همچنین حفاظت بیمار در برابر اشعه هایی مثل ایکس مشغول به فعالیت هستند .

 

شنوایی شناسی

رشته ی شنوایی شناسی هم به مانند بینایی سنجی زیرمجموعه ی تیم توانبخشی می باشد و شامل حیطه های زیر می باشد.

1- ارزیابی و تشخیص اختلالات شنوایی و تعادلی

2- پیشگیری و حفاظت شنوایی

3- توانبخشی شنوایی

4- آموزش به افراد کم شنوا و ناشنوا

لازمه ی اصلی افراد متخصص این رشته دقت است ، چرا که اگر این متخصص آزمایش های مورد نیاز را به دقت انجام نداده باشد می تواند حتی باعث یک عمل جراحی بی مورد شود.

دانشجویان این رشته باید به درس فیزیک و تشریح (آناتومی) و فیزیولوژی علاقه داشته باشند.

از جمله رشته های کمتر شناخته شده تجربی که می تواند انتخاب شما برای ادامه تحصیل باشد و اینده ی ایده آلی را برایتان رقم بزند عبارتند از:

  • علوم تغذیه
  • کاردرمانی
  • گفتاردرمانی
  • هوشبری
  • دامپزشکی و … 

سخن پایانی :

در این مقاله چند مورد از رشته های تجربی که خیلی شناخته شده نیستند و می توانید در فرآیند انتخاب رشته به آنها توجه کنید را لیست کردیم. همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله رتبه سازی در انتخاب رشته را مطالعه کنید.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *